Goed bestuur.

10-09-2024

Om een goed beleid te kunnen voeren, dat initiatieven neemt voor het welzijn van alle inwoners en de middelen efficiënt inzet, is een stabiel bestuur nodig. Wij kiezen resoluut voor een samenwerkingsmodel. Door samenwerking, over partijgrenzen heen, maar ook met verenigingen, organisaties, buurtcomités, enz, kunnen we immers niet alleen komen tot meer gedragen beslissingen, maar kunnen we ook meer doen met dezelfde middelen.

Met de middelen van onze belastingbetalers gaan we zuinig om. De belastingen, die in Zoersel bij de laagste zijn van heel Vlaanderen, verhogen we niet, en we maken ook verder werk van schuldafbouw.

Dienstverlening is een kerntaak van een lokale overheid. Daarbij zijn klantgerichtheid en klantvriendelijkheid onze leidraden.

Communicatie en participatie zijn speerpunten in ons beleid. Zo gebruiken we diverse informatiekanalen om onze inwoners op de hoogte te houden, maar evengoed nemen we initiatieven om de Zoerselaars te betrekken bij het beleid en om zijn mening te horen vooraleer beslissingen te nemen.

GEZONDE FINANCIËN

  • Zoersel is één van de gemeenten met de laagste belastingen van heel Vlaanderen. We verhogen de gemeentelijke belastingen zeker niet.
  • De schuld in Zoersel is lager dan het gemiddelde in Vlaanderen. De voorbije jaren werd de schuld afgebouwd. Dit zetten we verder onder meer via een actief schuldbeheer.
  • We springen duurzaam om met de middelen. Elk investeringsproject maakt deel uit van een duidelijke toekomstvisie. Voor elk project maken we vooraf ook een analyse van de exploitatiekost.
  • Via samenwerkingsverbanden zoeken we efficiëntiewinsten en schaalvoordelen en bekijken we hoe we meer kunnen doen met minder.
  • We onderhouden goede contacten en smeden samenwerkingsverbanden met verenigingen, organisaties (zoals onze zorgvoorzieningen), naburige gemeenten, intercommunales en private partners.
  • We bouwen het samenwerkingsverband met de gemeente Malle verder uit, onder meer door het delen van expertise, wat zorgt voor meer continuïteit, meer know how en minder kosten.
  • Bij het begin van de legislatuur maken we, in samenspraak met inwoners en organisaties, een realistisch meerjarenplan op, met daaraan gekoppeld een uitgebalanceerd budget.

EEN WELOVERWOGEN PERSONEELSBELEID

  • Zonder deskundig en gedreven personeel geen kwaliteitsvolle dienstverlening. Anderzijds vormen personeelsuitgaven een grote en recurrente kost. Daarom voeren we een weloverwogen personeelsbeleid. Zo bekijken we aanwervingen steeds in functie van de concrete noden en zorgen we ervoor dat ze passen binnen de visie van het beleid en een meerwaarde vormen voor de Zoerselaar.
  • We maken verder werk van een performante organisatie, met deskundige en klantvriendelijke medewerkers en een uitmuntende dienstverlening.
  • We zetten verder in op gezamenlijke wervingsprocedures met de gemeente Malle. Dit maakt het werven van goede medewerkers gemakkelijker en vermindert de kost van de procedures.
  • We zorgen er voor dat Zoersel een aantrekkelijke werkgever is. Geen betere medewerkers dan gemotiveerde medewerkers. Daarom zetten we ook in op teambuilding, een collegiale en ambitieuze werksfeer, waarbij medewerkers zich ten volle inzetten en fier zijn voor de gemeente Zoersel te werken.

EEN KWALITEITSVOLLE EN KLANTVRIENDELIJKE DIENSTVERLENING

  • Klantgerichtheid en klantvriendelijkheid zijn basisattitudes bij alle medewerkers van gemeente & ocmw Zoersel.
  • We zetten verder in op digitalisering, maar garanderen vanzelfsprekend ook fysieke dienstverlening. Die moet zo dicht mogelijk bij de mensen gebeuren, zeker voor wie minder mobiel is. Daarom breiden we de aflevering van documenten, attesten, enz. in de bibliotheken van Zoersel en Halle zoveel als mogelijk uit.
  • Het werken op afspraak verhindert dat mensen moeten wachten. Voor dringende zaken moet directe dienstverlening worden aangeboden, alsook een snelloket voor documenten die af te halen zijn.
  • Voor mensen die kwetsbaar zijn en zich niet kunnen verplaatsen gaan onze medewerkers op huisbezoek.
  • Kwaliteitsvolle dienstverlening betekent ook duidelijke communicatie naar alle Zoerselaars. De inhouden van brieven, mails, webpagina's van de gemeente dienen begrijpbaar te zijn voor iedereen. Daarom focussen we tijdens het opmaken op heldere taal.
  • De gemeentelijke diensten hebben momenteel ruime openingsuren. Dit houden we zo.

SAMENWERKING EN DEGELIJK BELEID

  • Burgers mogen van hun politici verwachten dat ze op een positieve manier samenwerken. We kiezen daarom uitdrukkelijk voor een samenwerkingsmodel, over partijen heen, in plaats van een conflictmodel.
  • We zetten via diverse overlegmiddelen in op een stabiel bestuur.
  • We laten ons inspireren door de samenwerkingsverbanden of programma's die de hogere overheid ons aanbiedt (provincie, Vlaanderen, federale overheid) en capteren die zaken die voor onze gemeente een meerwaarde zijn.
  • We laten ons inspireren door goede voorbeelden in andere lokale besturen.
  • In een gemeenteraadscommissie worden dossiers op een open manier met alle raadsleden voorbereid.


COMMUNICATIE EN PARTICIPATIE

  • We hechten veel belang aan het correct en duidelijk (proactief) informeren van de Zoerselaar via onder meer het ZoerselMagazine, een wekelijkse elektronische nieuwsbrief, een overzichtelijke en volledige website, een sms-netwerk en gerichte bewonersbrieven.
  • Onze gemeente is mee met de nieuwe evoluties en actief op sociale media om iedereen te bereiken en te verbinden.
  • Bij kwetsbare mensen gaan we op huisbezoek in het kader van acties zoals 'Wij weten elkaar wonen' en het verdelen van kerstmandjes. Op deze momenten gaan we ook in gesprek en kan informatie uitgewisseld worden.
  • We doen extra inspanningen om de bestaande (digitale) platformen en informatie- en communicatiekanalen beter bekend te maken.
  • Voor wie niet helemaal mee is op de digitale trein, voorzien we alternatieve informatiedragers, zoals bijv. een seniorenkrant i.p.v. de digitale nieuwsbrief, en alternatieve participatiemogelijkheden. Tegelijk blijven we sterk inzetten op de digitale geletterdheid van de Zoerselaar, door o.m. het aanbod van Digidak.
  • Met het wijkoverleg gaan we per wijk in dialoog met onze inwoners. Dit doen we ook door op bezoek te gaan in een wijk. Zo kan het bestuur inspelen op wat er leeft. Een buurtcoördinator is mee de stem van uw buurt in het beleid.
  • De voorbije jaren voerden we het wijkoverleg opnieuw in. Dit verankeren we en we verhogen de frequentie. Via het wijkoverleg kunnen we thema's die betrekking hebben op de wijk toelichten, maar vooral ook luisteren naar wat er leeft. Het wijkoverleg biedt ook een forum om te sensibiliseren rond bijv. inbraakpreventie en brandpreventie.
  • We hechten veel belang aan inspraak en participatie. Door onder meer online bevragingen en het online platform denkmee.zoersel.be geven we de Zoerselaar de kans om zijn mening te geven en zijn stem te laten horen over lopende of opstartende projecten. We lanceren niet alleen vanuit de gemeente bevragingen maar bevragen inwoners, verenigingen, enz ook gericht naar over welke thema's zij hiervoor nuttig vinden.
  • Lokale verkiezingen zijn de belangrijkste vorm van participatie. De gemeente moedigt de inwoners op een neutrale manier aan om hun stem uit te brengen.
  • Grote projecten belangen de hele buurt en zelfs de hele gemeente aan. Een communicatieplan zorgt ervoor dat de Zoerselaars (particulieren, verenigingen, organisaties én middenstanders) mee zijn met elke nieuwe fase. We zorgen ook voor momenten van inspraak (focusgroepen, placemaking games, workshops…), die een vast onderdeel moeten zijn van het planningsproces. Zo bevorderen we de betrokkenheid bij en gedragenheid van de verdere ontwikkeling van onze dorpen.
  • Jaarlijks onthalen we nieuwe inwoners om hen wegwijs te maken in de gemeente, om hen te leren kennen en om elkaar te laten ontmoeten. De nieuwe formule met de fietstocht zetten we verder. De onthaalwandelingen die werden uitgewerkt per deelgemeente bieden we niet enkel individueel maar ook als gezamenlijke activiteit aan bij de nieuwe inwoners. In de gemeentelijke onthaalmap, die mensen ontvangen bij hun inschrijving in onze gemeente, is informatie op maat aanwezig over de gemeente zelf, de dienstverlening, enz, maar ook over verenigingen en onze middenstand.
  • Via het wijkbudget waarderen we burgerinitiatieven die de buurten ten goede komen. We bekijken om de budgetten hiervoor op te trekken, gezien het aantal aanvragen en de voorgestelde projecten.
  • Op thematische infomomenten, zoals o.m. een wooninfodag, de vrijwilligersbeurs en de jobdag, informeren we specifieke doelgroepen op een toegankelijke wijze over een bepaald onderwerp.
  • De digitale borden en de inschuifborden gebruiken we voor gemeentelijke communicatie, en laten ze ook verder gebruiken door verenigingen en door onze handelaars.
  • Voor het Zoerselmagazine werd een nieuw format uitgewerkt. We bekijken daarin hoe we via de Dag-na-dagkrant nog meer informatie over verenigingsactiviteiten beschikbaar kunnen stellen.
  • De adviesraden bieden waardevolle input bij het nemen van beslissingen, dat waarderen we. We organiseren ook opnieuw een jaarlijks overleg met alle voorzitters en secretarissen van deze raden.
  • De ondernemers in onze gemeente brengen we samen binnen een netwerk.
  • Soms het is belangrijk om de inwoners of een aantal van hen op heel korte termijn te kunnen bereiken, bijv. bij een verwittiging in het kader van een brand of ramp. Hiertoe promoten we de deelname aan Be-Alert.